Duitslanddag

De Duitslanddag, die alweer voor de vijfde keer werd georganiseerd, was een groot succes. Via inspiratiesessies, paneldiscussies, infosessies en de goedgevulde beursvloer, informeerden zo’n achthonderd ondernemers zich op alle mogelijke vlakken informeren over de Duitse markt. In een sfeervolle industriële ambiance, tussen authentieke spoorbielzen en historische wagons, was bovendien volop mogelijkheid om te netwerken.

De dag begon met het ochtendpanelgesprek waar bedrijven als Coolblue, Lidl en Felyx bij aan tafel zaten. Dagvoorzitter Klaas van Kruistum leidde het gesprek net zoals het middagpanel over energie met Han Fennema, CEO van GasUnie. Tijdens het middagpanel spraken Signature Foods (bekend van Johma Salades) en ING met de Duitse ambassadeur Cyrill Nunn en burgemeester van Amersfoort, Lucas Bolsius. Halverwege de discussie konden leerlingen van het Comenius Lyceum uit Amsterdam vanuit hun klaslokaal Duits vragen stellen via een beeldverbinding over het belang van Duits voor Nederlandse ondernemers. Dit in het kader van ’Dag van de Duitse Taal’. Deze dag wordt jaarlijks georganiseerd door de Actiegroep Duits om meer aandacht te vragen voor het belang van Duits.

Tussen de panelgesprekken door lieten bezoekers zich over de Duitse markt informeren bij de vele stands op de beursvloer of namen deel aan de info- en inspiratiesessies. Tijdens deze sessies werd duidelijk dat cultuurverschillen in elke branche een thema is. De inspiratiessessies mobiliteit, duurzaamheid, handel en health lieten echter ook zien waar de kansen lagen.

Mobiliteit

“In Nederland verlopen processen vaak sneller, omdat Nederlanders ongeduldiger zijn”, vertelde Boris Höltermann van VDL Groep tijdens de sessie over mobiliteit. “Voor ons biedt dat kansen bij Duitse busbedrijven omdat onze e-bussen al verder zijn doorontwikkeld .” Daarnaast kwam naar voren dat Duitsers voorzichtiger zijn: “In Duitsland zie je bijvoorbeeld meer fietshelmen dan in Nederland”, aldus Edwin Renzen van Stint Urban Mobility en Wim Leder van Babboe Cargobikes. Maarten Poot, oprichter van mobiliteitsdienst Felyx vertelde dat zij zonder de betaaldienst Paypal in Duitsland niet ver zouden komen en ook Baerte De Brey van ElaadNL vertelde over grote verschillen – zo worden in Duitsland laadpalen geplaatst daar waar je eerder diesel kon tanken (en je bovendien voor de elektriciteit met munten kunt betalen), terwijl in Nederland de laadstations veelal bij woningen staan.

Duurzaamheid

Tijdens de inspiratiesessie over duurzaamheid ging het ook over hoe beide landen elkaar aanvullen. Een van de hoogtepunten was de pitch van Mayoneur en Unbegun. Deze duurzame startups vertelden in 1 minuut hun verhaal aan ondernemers zoals Bouke Wilens van Scope Design, Brent Waterman van Bambook, Lisette Brouwers van Fairtrade Original, Roland Mees van ING en Wouter Winters van PIDZH.

Handel

De inspiratiesessie handel richtte zich onder andere op de verschillende manieren waarop Duitse consumenten omgaan met gegevensbescherming en hun voorkeuren. “Van Nederlandse klanten krijg ik misschien 4-5 privacymeldingen per maand”, aldus Maurice Jongmans, CEO van Online Payment Platform. “Van Duitse klanten zijn het er 40 of 50 in dezelfde tijd.” Als interactief onderdeel werd een test gedaan waarbij de deelnemers moesten raden uit welk van de twee buurlanden bepaalde reclamebeelden afkomstig waren. Verder namen Sietze van der Wal (Sparkles), Maartje van Hoek en Radboud Langenhorst (Fingerspitzengefühl), Roeland Grutterink (Brenger), Nirmal Koendanlal (Trusted Shops), Manja Behrens (Signature Foods) Hans Geels (Dille & Kamille) en Dirk Mulder ING Sector Banking deel aan het gesprek.

Health

Claudia Wronna van AOK Rheinland/Hamburg trapte de health inspiratiesessie over een gezonde marktentree in Duitsland af. In haar keynote kwam naar voren waar Duitse zorgverzekeraars naar kijken bij het opnemen van innovaties in hun zorgpakket. Tijdens de aansluitende paneldiscussie gingen onze DNHK-collega Kai Esther Feldmann en Wil Philipsen (Health Valley) in gesprek met Chris Rameckers (Qwiek BV), Erik-Jan Wilhelm (alley), Marco Van Elst (ICT Healthcare Technology Solutions) en Tijn Rademakers (Careanimations) over hun ervaringen op de Duitse markt. Uit de verschillende doelgroepen – patiënten, apotheken, zorginstellingen en ziekenhuizen – bleek dat er niet één juiste aanpak voor succes is. Wel zijn er verschillende programma’s en financieringsmogelijkheden om innovaties op weg te helpen.

Hoe de Duitslanddag er verder uitzag? De eerste foto’s vindt u op de website van de Duits-Nederlandse Handelskamer.R