De herinnering aan magische dagen in Efteling – wie heeft ze niet. In Nederland verbindt het dan ook verschillende generaties. De ogen beginnen bij menig volwassene te sprankelen bij de gedachten aan de wandelingen samen met hun ouders door het sprookjesbos.

Sinds de begintijd van Efteling in 1951 is er veel veranderd. In de loop der jaren kwamen er steeds meer achtbanen bij ten gunste van adrenalinejunkies, zoals de Python en de Baron 1898. Het park had in 2023 een recordaantal bezoekers: 5,56 miljoen. In Nederland is Efteling dan ook een begrip – met een naamsbekendheid van bijna honderd procent.

De grens over

De grens over naar Duitsland en België is dus een logische vervolgstap. Maar hoe creëer je in een ander land, waar de generaties niet met Efteling zijn opgegroeid dezelfde magie die Nederlanders ervaren? “Daar ligt voor ons als Efteling nog veel werk”, aldus Markus Sadowski. Hij promoot sinds oktober 2022 als commercieel manager het pretpark vanuit Keulen.

USP’s

Sadowski ziet potentieel en USP’s die het de moeite waard maken om Efteling gericht in Duitsland te promoten. “In Efteling is er voor elk familielid iets passends te vinden. Voor kleine kinderen tot achtbaanfans. Daarnaast is Efteling zeer groen en uitgestrekt, doordat de oorsprong in een natuurpark ligt. Tevens is de Efteling het derde grootste pretpark van Europa, na Disneyland Parijs en het Duitse Europapark Rust”.

Duitse marketingstrategie

Duitsland is echter groot, daarom richt het pretpark zich in eerste instantie op de nabij gelegen deelstaten Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Nedersaksen. “Hier komen namelijk de meeste bezoekers vandaan”, legt Sadowski uit. “Heel Duitsland in het vizier nemen is erg kostbaar, omdat landelijke reclame duur is en er veel bereikverlies kan ontstaan” vervolgt hij. “Daarom richten we de volledige marketing op de grensregio: out-of-home, radio en online marketing.” Daarnaast werkt Efteling samen met strategische partners, zoals reisorganisaties en promotiepartners. Dit alles met succes: in de deelstaat Noordrijn-Westfalen ligt de merkbekendheid momenteel al op vijftig procent.

Sadowski vertelt dat de marketingaanpak voor Duitsland verschilt van die van Nederland. “Omdat Efteling onder Nederlanders al een enorme naamsbekendheid heeft, is een korte scène uit het sprookjesbos met de vertrouwde Efteling-muziek al voldoende om alle leeftijdsgroepen in Nederland aan te spreken. Daarmee kunnen we met de merkcommunicatie meer de diepte in”, legt Sadowski uit. “In Duitsland daarentegen moeten we veel hoger in de marketingtrechter beginnen en eerst uitleggen wat Efteling überhaupt is.”

Meer tijdens het openingspanel Duitslanddag

Hoe die aanpak eruit ziet en meer over de marketingstrategie van Nederlands grootste pretpark hoort u op de Duitslanddag. Markus Sadowski deelt zijn inzichten tijdens het openingspanel van de Duitslanddag op 10 oktober in Amersfoort. Meld u aan en kom langs!