Aanpak van de Duitse toeristensector
De Duitse markt ga je niet ‘even’ op – Martin de Boer, director rental & group marketing bij Europarcs heeft veel ervaring opgedaan in de internationale toeristensector. Nu bereidt hij de weg voor expansie in Duitsland. Een markt die volgens hem vaak wordt onderschat.
Europarcs werd in 1980 opgericht. Inmiddels zijn er over Nederland verspreid 43 parken. Daar komen nog de parken in België, Luxemburg en Oostenrijk bij. Duitsland was een logische volgende stap, de bedoeling was dan ook om begin dit jaar het eerste park in Noordrijn-Westfalen te openen.
Duitsland kent andere regelgeving en procedures
“We wisten dat de Duitse markt anders is dan de Nederlandse”, vertelt De Boer. Hij legt uit dat er veel is waar je rekening mee moet houden, bijvoorbeeld met andere regelgeving. “Ondanks onze voorbereiding liepen we vertraging op.” Met zijn team weet hij alles over het aanvragen van vergunningen in Nederland. “Maar in Duitsland startten we bij nul. Daar duren procedures een stuk langer. Dat is dan ook een van de redenen dat we de opening hebben uitgesteld naar begin volgend jaar.” Dat je niet te makkelijk moet denken over de Duitse markt is iets wat hij andere ondernemers graag meegeeft – ook tijdens zijn themasessie marketing op de Duitslanddag op 10 oktober.
De Duitse toerist
Ervaring met Duitse toeristen heeft Europarcs volop. Naast uitbreiding van parken naar het buitenland, trekken ze veel Duitse toeristen naar de Nederlandse parken. Met een team van twaalf personen houdt De Boer zich bezig met de marketing in Duitsland. Waar ze zich in die marketing op focussen? “Al onze advertentie-uitingen hebben met water te maken.”, vertelt hij. “Onze ervaring is dat veel Duitsers naar Nederland komen voor watersport. Zwemmen, varen, surfen, suppen, alles wat maar mogelijk is. En dat hoeft niet de Noordzee te zijn. Ook het IJsselmeer en andere randmeren worden door veel Duitse gasten bezocht.”
Wat volgens De Boer ook goed is om bij stil te staan, is dat Duitsers uit een groter land komen en daarmee langere afstanden gewend zijn. “Dat ze naar de Veluwe op vakantie gaan, sluit een bezoek aan Amsterdam niet uit. Dat is maar een uurtje rijden en vinden ze over het algemeen prima te doen”. Een ander verschil ziet De Boer in het feit dat Duitsers meer uitgeven tijdens vakantie. “Ze willen vooral genieten en geven meer uit aan bijvoorbeeld luxere woningen en extra’s.”
Marketing
Wie het schaatsen volgt of de voetbalwedstrijden van Feyenoord regelmatig ziet, heeft de naam Europarcs waarschijnlijk wel voorbij zien komen. “Europarcs ondersteunt beide sporten en bereikt hiermee een grote doelgroep”, vertelt De Boer. “Het mooie van schaatsen is dat het in de winter plaatsvindt, op het moment dat veel gezinnen zich met de vakantieplannen bezighouden.” “In Duitsland sponsoren we het vrouwen handbalteam CVJM, onder Duitsers een populaire sport.”
Opmerkelijk is dat ze in Duitsland volledig op online marketing inzetten. Dat heeft volgens De Boer een eenvoudige reden: “Duitsland is een groot land – in print magazines of kranten adverteren is behoorlijk kostbaar”. Hij vertelt uit ervaring dat onderhandelen over de prijs verspilde moeite is. “Dat hebben we geprobeerd, maar blijkbaar vinden uitgevers het prima dat je vanwege de prijs het adverteren laat. Dus houden we het bij online.”
Duitse taal
En de Duitse taal? “Ontzettend belangrijk”, zegt De Boer. “Duitser hebben een bepaald verwachtingspatroon van Nederlanders en daar hoort kennis van de Duitse taal bij.” Hoewel sommigen het volgens hem wel overdrijven: “Een review die we een keer kregen was dat alles goed was, maar dat een van onze medewerkers ze niet in het Duits te woord kon staan”, vertelt hij lachend. “Maar het geeft wel aan dat Duitsers een hoge dunk hebben van Nederlanders als het gaat om het spreken van Duits.”
Daarom is het ook noodzakelijk dat we als Nederlanders onze talen blijven spreken en vooral Duits. En niet alleen als je in de toeristensector werkt. Ik merk het in mijn dagelijks leven met Duitse collega’s en contacten. Duitsers kunnen best een woordje Engels, maar als het lastig wordt, gaan ze liever over op het Duits – bijvoorbeeld bij onderhandelingen. Als je daarin mee kunt gaan, heb je een enorme stap voor. “En dat merken we ook bij onze uitbreidingsplannen in Duitsland. Met Duits kom je verder.”
Martin de Boer zal spreken tijdens de infosessie marketing op de Duitslanddag.