Office Signature foods voor de news Een versmelting van werkculturen

Hoe zorg je voor een soepele integratie van Duitse en Nederlandse teams? Manja Behrens, foodspecialist met ervaring in het begeleiden van merken en huismerken in de levensmiddelenhandel, heeft de antwoorden. Behrens is Marketing Manager bij HOMANN Salate, sinds 2021 een Duitse dochteronderneming van het Nederlands-Belgische voedingsmiddelenconcern Signature Foods, waaronder ook Johma Salades vallen.

Hoe krijg je Duitse en Nederlandse teams zo ver dat ze goed samenwerken?

Gemeenschappelijke doelen zijn belangrijk, weten waar de reis heen gaat en daarbij goed naar elkaar luisteren. Maar ook elkaars discipline en persoonlijke kwaliteiten zien en waarderen. Dit brengt mensen samen en de motivatie komt dan vanzelf. Daarnaast is het belangrijk om kleine successen te vieren. Daarmee creëer je een cultuur van openheid en transparantie en het stimuleert mensen om mee te denken en mee te doen. Twee culturen worden dan één.

Wat zijn de culturele verschillen tussen Duitsers en Nederlanders en wat hebben ze gemeen?

Ondanks de vele overeenkomsten, vaak te verklaren door de regionale nabijheid en de culturele basis van West-Europa, zijn er verschillen. In Nederland wordt bijna niet in hiërarchieën gedacht – deze worden juist ter discussie gesteld of als negatief gezien. In Duitsland daarentegen zorgen hiërarchieën voor structuur en orde, waar sommige medewerkers ook behoefte aan hebben.

Uiteindelijk komen vaak bepaalde stereotypen naar voren. De open, pragmatische Nederlander die met iedereen op één lijn zit en soms met 80% tevreden is. En aan de andere kant de stipte, ordentelijke en ietwat gereserveerde, no-nonsense Duitser die het liefst 120 procent nodig heeft om echt tevreden te kunnen zijn.

Als het om eten gaat, hebben Duitsers en Nederlanders verschillende smaken. Hoe gaan jullie met deze verschillen om?

Natuurlijk zijn bepaalde trends en voorkeuren vergelijkbaar, maar er zijn verschillen in de details die je moet aanpakken om succesvol te zijn. Uiteindelijk zijn de smaken qua kruidigheid, zoetheid, zuurgraad en de combinatie van ingrediënten en kruiden toch vaak verschillend. We checken dit altijd bij de consument door ze verschillende recepten te laten proberen. Afhankelijk van de resultaten, beslissen we of een recept één op één gebruikt kan worden of dat het aangepast moet worden. West-Duitsland ligt overigens dichter bij de Nederlandse smaak dan Oost- en Zuid-Duitsland.

Logos Signature foods en Homann.

Wat zijn uw verdere plannen voor de Duitse markt? Zitten er na de aankoop van HOMANN nog meer overnames in de pijplijn?

HOMANN is een merk met veel traditie en een hoog aanzien. Vrijwel elke Duitser kent HOMANN en dat is een goede basis voor verdere groei. De overname van het merk was de eerste stap en we willen HOMANN zijn oude kracht terug geven na jaren van ontbrekende investeringen. Daarnaast hebben we natuurlijk diverse andere merken in de Signature Foods Group die we naar Duitsland willen brengen. Dit zal ons de komende paar jaar goed bezighouden, dus verdere acquisities staan voorlopig niet op onze agenda.

Welke tips zou u Nederlandse ondernemers geven als zij de stap naar Duitsland willen zetten?

Kennis en een goed concept zijn in ieder geval belangrijk. Wij hebben Duitse collega’s van marketing en sales in het team gehaald omdat zij de eigenaardigheden van de Duitse retail en Duitse consumenten het beste kennen en deze kennis kunnen inbrengen. Duitsland is aanzienlijk groter, wat een impact heeft op logistiek, complexiteit en natuurlijk budgetvereisten. Is een landelijke aanpak de juiste of start je beter eerst regionaal met een nieuw product? Is mijn product iets dat Duitsers kennen of begin ik iets compleet nieuws? Hoe wordt een product in de Duitse retail op de markt gebracht en met welke structuren moet je rekening houden? Het zijn vooral de details waar ondernemers van tevoren op moet letten.

Hoe kunnen Duitsers en Nederlanders elkaar versterken?

In principe zijn de genoemde verschillen ideaal om elkaar te versterken. De volgorde en structuur waar Duitse medewerkers van houden, helpt om processen te optimaliseren of zelfs te creëren. En vice versa brengt de Nederlandse mentaliteit een ontspannen houding met zich mee die de creativiteit van Duitse teams inspireert en aanmoedigt om buiten de gebaande paden naar oplossingen te zoeken. Win-win voor beide partijen als de teams dit als een verrijking zien.

Wat zijn de belangrijkste trends met betrekking tot jullie producten in beide nationale markten?

Smaak staat voorop. Niemand wil een product in huis dat niet lekker is. Dit gegeven blijft de hoogste prioriteit, vooral omdat je voor onze merken altijd iets meer betaalt dan voor huismerken. En smaak is bij ons gebaseerd op kwaliteit, de beste ingrediënten en dat beetje extra. Weten waar de producten vandaan komen wordt steeds belangrijker. Daarnaast is de consument is steeds op zoek naar afwisseling in onze categorie, om het jezelf thuis met vrienden en in familie gezellig en lekker te maken.

Office van Signature foods met industriële charme voor de niews Een versmelting van werkculturen