Online marketing voor de Duitse markt

Internationale ambities realiseren voor bedrijven die de Duitse markt willen veroveren. Dat is wat Dexport doet, een bedrijf dat zich sinds 2006 bezig houdt met Duitse online marketing. Wij spraken Andries Giese, CEO van Dexport, over hoe zij Nederlanders op de Duits markt kunnen helpen.

Meneer Giese, uw bedrijf Dexport ondersteunt Nederlandse bedrijven met een op maat gemaakte marketingstrategie bij hun eerste stappen op de Duitse online markt. Vraagt Duitsland om een andere aanpak dan Nederland? Waar zitten de verschillen? Wat zijn de belangrijkste factoren voor succes bij de buren?

Duitsland is dicht bij huis en mede door de grote van de afzetmarkt biedt het land enorm veel mogelijkheden. Toch moet je het veroveren van de Duitse markt niet onderschatten. Een Nederlands bedrijf is in Duitsland nog lang geen merk, je zult dus daar weer opnieuw je merk moeten gaan opbouwen. Daarnaast zijn er grote verschillen waar je rekening mee moet houden. Zo is de wetgeving in Duitsland compleet anders dan in Nederland, ook de betaalmethodes zijn anders. Deze zaken vragen om een andere aanpak dan dat je gewend bent. Je moet echter niet alles anders aanpakken en vooral dicht bij jezelf blijven. Een mooi voorbeeld is Mamaloes Babysjop, een Nederlands bedrijf dat door een goed verhaal een vliegende start heeft over de grens. Het bedrijf werd in 2019 voor de tweede keer bekroond tot een Crossorder Top 30 bedrijf. De reden dat zij succesvol werd in Duitsland waren haar zorgvuldig uitgedachte merkwaardes. Zoals haar open hiring beleid, waarmee ze mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt aanneemt zonder sollicitatieprocedure. De missie van Mamaloes Babysjop past goed bij de Duitse consument, die met name merken met een duurzame ‘purpose’ volgt. Bekijk hier onder het inspirerende verhaal van Mamaloes Babysjop.

U geeft een workshop met het thema ‘De Duitse markt veroveren met Amazon en influencers‘. Waarom zijn Amazon en de social media-kopstukken zo belangrijk?

Amazon is de grootste marketplace in Duitsland en onwijs populair bij de Duitse consument. Twee keer zoveel consumenten zoeken direct op Amazon dan op Google, zodra ze op zoek zijn naar producten. Verkopen via Amazon is dus een hele goede stap om over de grens te starten en je omzet in Duitsland te vergroten. Wel zul je, voordat je daadwerkelijk verkoop zal realiseren, eerst je merk moeten opbouwen in Duitsland en zul je je producten onder de aandacht moeten brengen. TV reclames zijn vaak te duur, maar influencer marketing biedt uitkomst. Duitse Influencers hebben al een groot bereik opgebouwd met trouwe volgers. Zij kunnen op een authentieke manier jouw verhaal overbrengen en daarmee jouw merk helpen opbouwen.

Heeft u een concreet voorbeeld van een onderneming die u succesvol heeft begeleid?

Ons team mocht al verschillende bekende merken succesvol ondersteunen en begeleiden bij hun stap naar onze oosterburen. Onder andere Vingino, FatBoy Icoon Brabantia en Macaw voor de B2B markt helpen wij bij de marketing in Duitsland. Ook het merk Mr. Maria, die van het Nederlandse kindericoon Nijntje lampen heeft ontwikkeld, hebben wij geholpen hun merk op te bouwen in Duitsland.

Waarom is een Duitse uitstraling bepalend voor het succes en welke fouten moeten Nederlanders zien te vermijden?

Een Duitse uitstraling is ontzettend belangrijk voor de betrouwbaarheid bij de Duitse consument. Er zijn wezenlijke verschillen die, als je er geen rekening mee houdt, in de weg kunnen staan van je succes. IDeal kent men bijvoorbeeld niet in Duitsland. Een Duitser betaalt via PayPal creditcards of op rekening achteraf. Een Nederlands telefoonnummer vermelden op je site is ook een no-go. Dit schrikt af. Daarnaast is de Duitse consument dol op keurmerken, het is dan ook echt van belang dat je deze keurmerken ook hebt. Denk hierbij aan EHI, Trusteds Shops of TUV safer shopping. Tot slot is een goede vertaling van je advertenties, webshop en website teksten essentieel. Een betrouwbare uitstraling is ontzettend belangrijk en taalfouten kunnen er voor zorgen dat je site betrouwbaar over komt op de Duitse consument.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten