uithangbord van een lidl-filiaal voor de artikel LIDL: Een Duitse, duurzame retailer die in Nederland blijft groeien

Op zoek naar expertise op de Nederlandse en Duitse discountermarkt? Quirine de Weerd bekleedde de afgelopen negen jaar verschillende functies bij de internationale supermarktgigant Lidl. Sinds 2019 is ze als Sr. Manager Corporate Social Responsibility and Relations verantwoordelijk voor duurzame strategie van Lidl Nederland. DNHK sprak haar over de transformatie van het bedrijf naar een vooruitstrevende, duurzame foodretailer.  

Het imago van Lidl is in de afgelopen tien jaar sterk veranderd en tegelijkertijd konden jullie de concurrerende prijzen handhaven. Waar kwam de inspiratie voor deze transformatie vandaan?

Om toekomstig ook commercieel succesvol te zijn, moet je je blijven aanpassen. Onze uitdagingen in deze wereld, daar móet je je om bekommeren. We zijn ’s werelds derde retailer en dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Daarnaast zijn wij een familiebedrijf, dus opereren wij per definitie voor de lange termijn. We staan met elkaar voor een transitie, waar we ons bedrijf al jaren voor klaarstomen. Geboren vanuit zuinigheid, want reststromen benutten levert namelijk ook geld op. Dat is bij ons heel normaal, nu heet dat circulair handelen. 

Lidl begon in 1997 met twee winkels in Nederland en wil nu uitbreiden van de huidige 430 naar 500 winkels in Nederland. Hoeveel groter kan Lidl eigenlijk nog groeien?

We zijn de enige supermarkt in Nederland die een duurzame en gezonde leefstijl toegankelijk en betaalbaar aanbiedt voor iedereen. De afgelopen tijd zien we dat mensen die ons eerst niet bezochten, ons door de huidige omstandigheden weten te vinden.  

blank

Wat zijn de grootste verschillen tussen de Nederlandse en de Duitse discountermarkt?

De typische Hollandse zuinigheid sluit naadloos aan bij ons gedachtegoed. Nederlanders willen voor een dubbeltje op de eerste rij, geven gemiddeld maar zes procent van hun besteedbaar inkomen uit aan voedsel. De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs, onze propositie sluit daar naadloos op aan!  

U heeft het initiatief genomen om de eerste CO2- en energieneutrale supermarkt van Lidl in Nederland te openen. Hoe belangrijk zijn klimaat- en energiekwesties in de ogen van jullie klanten?

Onze klanten weten inmiddels wel dat wij ook in onze eigen bedrijfsvoering niet onnodig geld uitgeven. En alles wat waarde heeft, willen wij in de keten houden. Of dit nu voedsel is, of grondstoffen. We willen alles hergebruiken. Dat is een zuinige, kostenbewuste, maar ook zeker een zeer duurzame gedachte. Op bouw- en energiegebied hebben we een heel ‘begeistert’ team die graag verder gaan dan de markt. En als je eenmaal weet wat er allemaal kán, dan ga je daarmee door!! 

De EU wil dat duurzame producten de norm worden. Hoever is Lidl met dit doel gevorderd?

Van alle artikelen die wij verkopen, is 25 procent gecertificeerd met een keurmerk, waaruit blijkt dat wij het beter doen dan de markt (22 procent). Doordat wij slechts 2500 artikelen aanbieden (AH heeft er 40.000) en die artikelen verduurzamen, koopt een klant bij ons automatisch erg duurzaam. We willen op elke productcategorie een duurzaam vergezicht aan de klant bieden, zoals de boerderijbedrijf Kipster, en de standaard ook verder duurzaam ontwikkelen.  

Welk advies geeft u aan een Nederlandse foodretailer die de Duitse markt wil betreden?

Gebruik je creativiteit en innovatiekracht! Combineer dat met de sterke eigenschappen van Duitsers en je bent gegarandeerd succesvol!  

blank