Kansen in Duitse gezondheidszorg

De Duitse gezondheidssector is de grootste van Europa. Dat biedt volop kansen voor Nederlandse ondernemers. Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) begeleidt bedrijven en helpt ze de kansen te signaleren en op te pakken. Op de Duitslanddag zijn ze als standhouder aanwezig en informeren ze bedrijven die meer willen weten over kansen in de Duitse gezonheidszorg. Wij spraken alvast met Bettina Denker-Gosch, Business Development Coach bij RVO.

Kunt u uitleggen hoe jullie ondernemers begeleiden die zich bezighouden met health en life science bij hun uitbreiding naar Duitsland?

Tussen Nederland en Duitsland is er een langlopende en intensieve samenwerking op het gebied van Life Science and Health. Samen met onze collega’s op de Nederlandse Ambassade in Duitsland en de NBSO’s helpen we ondernemers de eerste stappen in ons buurland te zetten. Wij bieden voorlichting en advies, marktinformatie, financiering, de juiste contacten of gewoon een goed gesprek. Bovendien organiseren we beurspresentaties, matchmakings, seminars, masterclasses en handelsmissies. Zo heeft het NBSO Stuttgart het afgelopen jaar meerdere digitale masterclasses op het gebied van e-health en vergoedingen van medical devices georganiseerd en staan we jaarlijks met een Nederland Paviljoen op de beurzen Medica en de DMEA. Agaath Hulzebos van NBSO Stuttgart staat dit jaar samen met ons op de Duitslanddag.

Waar liggen de kansen voor Nederlandse bedrijven in de Duitse gezondheidszorg?

190 miljard euro – dat is het recordbedrag dat de handel met Duitsland in 2019 bereikte. Volop groeikansen dus bij onze oosterburen – ook in de gezondheidszorg. Duitsland heeft de grootse e-health-markt van Europa met een waarde van 187 miljard euro. Met name op het gebied van e-health, medische technologie / medical devices en ouderenzorg liggen veel kansen voor Nederlandse ondernemers in Duitsland.

Waar lopen Nederlandse ondernemers veelal tegenaan bij de eerste stappen over de Duitse grens?

Een goed punt om mee te beginnen zijn de cultuurverschillen. Waar Nederlanders veelal kijken naar wat nieuw is en waar kortingen een sterke aantrekkingskracht hebben, zijn voor een Duitser de garanties en zekerheden die een bedrijf biedt belangrijk.

Waar je dus begint als je het in Duitsland wilt proberen? Met marktonderzoek. Het is essentieel om eerst de Duitse (zorg)markt goed te kennen!  Het is belangrijk om te weten welke verschillende paden er mogelijk zijn om je product of dienst op de Duitse markt te krijgen en hoe de vergoedingssystemen werken! Hoewel Duitsers en Nederlanders veel raakvlakken hebben – en waar niet, we elkaars eigenaardigheden meestal wel waarderen – is het toch nodig om te weten wat de Duitse klant precies verwacht en met welke regels je rekening moet houden.

Een volgende stap is kijken of je product aangepast moet worden aan de Duitse regelgeving of culturele voorkeuren.

Kunt u een voorbeeld geven van een best practice?

Een van de Nederlandse e-health ondernemingen die nu al succesvol zijn op de Duitse markt is CareAnimation. Dit bedrijf produceert tekenfilms waarin gebruik van medicatie wordt uitgelegd. Sinds een paar jaar zijn ze ook in Duitsland actief. CareAnimation is daarom een van de best-practices tijdens de e-health workshop op de Duitslanddag. Tijn Rademakers vertelt over hun ervaringen bij de eerste stappen op de Duitse markt.

Kunt u uitleggen hoe de samenwerking tussen de RVO en de NBSO’s in Duitsland verloopt?

Netherlands Business Support Offices zijn handelskantoren van de Nederlandse overheid in het buitenland. Er is dus een hele nauwe samenwerking tussen de RVO en de NBSO’s. NBSO’s ondersteunen Nederlandse ondernemers op een praktische manier bij hun plannen om te exporteren of een onderneming te vestigen in Duitsland. Het NBSO in Stuttgart richt zich specifiek op de Duitse gezondheidsmarkt en samen kunnen we Nederlandse ondernemers marktinformatie bieden uit eerste hand. Zij hebben veel marktkennis en hebben een groot Duits netwerk. Naast contacten met lokale overheden en brancheorganisaties hebben ze ook connecties met het lokale bedrijfsleven en zorginstellingen, waaronder ziekenhuizen. Zij weten wat er speelt in het land, spreken de taal en informeren ondernemers over de lokale markt en cultuur. Gezamenlijk met het NBSO Stuttgart organiseren we dan ook beurzen, events, matchmakings en delegatiereizen op het gebied van gezondheidszorg.

 

 

Standhouder RVO

 

 

11 OKTOBER 2022 | DE RIJTUIGENLOODS AMERSFOORT