Headerbeeld uit kantoor in düsseldorf , de logo, en de bedrijfsbord

De open communicatiecultuur, de informele toon en de maakbaarheidsmentaliteit van Nederlandse bedrijven – dat is wat Walter Capellmann, hoofdvertegenwoordiger van de Duitse vestiging van DELA Verzekeringen N.V., mooi vindt aan Nederlandse bedrijven. DELA werd in 1937 in Eindhoven opgericht en is een van de toonaangevende uitvaart- en verzekeringsmaatschappijen in Nederland met een focus op overlijdensrisicoverzekeringen. Sinds 1995 begeleidt Capellmann Nederlandse bedrijven die de Duitse markt betreden. 

profielfoto Walter Capellmann hoofdvertegenwoordiger van de Duitse vestiging van DELA Verzekeringen N.V
Walter Capellmann | hoofdvertegenwoordiger van de Duitse vestiging van DELA Verzekeringen N.V.

Het Nederlandse DELA Verzekeringen N.V. opende in 2018 haar Duitse vestiging in Düsseldorf. Wat was voor DELA de aanleiding om zich op de Duitse markt te vestigen en wat hebben jullie intussen over de Duitse markt geleerd?

De Duitse verzekeringsmarkt is veruit de grootste van Europa en biedt een groot grensoverschrijdend potentieel voor de nabestaandenuitkeringen van DELA. Terwijl in Nederland de zorg voor nabestaanden deel uitmaakt van het leven, is het voor ons Duitsers een onderwerp waar niet veel over wordt gesproken en waar nog veel te winnen valt.  

Wat is de meest voorkomende fout die Nederlanders maken wanneer zij zich in Duitsland vestigen of over de grens willen werken?

De Duitse markt te veel door een Nederlandse bril bekijken. Bijvoorbeeld door de bestaande culturele verschillen in marketingcampagnes te negeren onder het motto ‘wat hier werkt, werkt ook in Duitsland’. Daarnaast is het belangrijk om voldoende tijd uit te trekken voor veranderingen in communicatie en personeelsvergaderingen bijvoorbeeld als het gaat om aanspreekvormen. 

Zijn er grote verschillen tussen de mentaliteit van Duitse en Nederlandse polishouders?

Ja, en deze verschillen houden verband met het product van DELA. Onderwerpen die in Nederland een bespreekbaar onderwerp zijn en in Duitsland nog gevoelig liggen, moeten met veel verduidelijking en inlevingsvermogen aan de orde worden gesteld. Vertrouwen speelt een belangrijke rol bij de grensoverschrijdende markttoegang.  

Wat zijn de uitbreidingsplannen van DELA na de geplande overname van de Duitse portefeuille van de verzekerings- en uitvaartonderneming Monuta?

DELA heeft een duidelijke focus op groei als ondernemer door eigen kracht met eigen producten en diensten. Als zich mogelijkheden voor overname of samenwerking voordoen, zal DELA die niet uitsluiten. 

Wat is het belangrijkste dat de Nederlandse economie kan leren van de Duitse economie en vice versa?

Vanuit mijn persoonlijke standpunt: Nederlanders en Duitsers vullen elkaar aan. Duitsers zijn zeer detailgericht, bereiden zaken graag tot in de puntjes voor en houden van transparante regelgeving. Nederlanders zijn meer bereid om risico’s te nemen en zijn vindingrijker bij het bedenken van ideeën. Daar is wederzijdse bewondering. Aan de ene kant zijn Nederlanders ontspannen en ongedwongen; aan de andere kant zijn Duitsers ‘heerlijk’ effectief. 

Kantoor DELA in Düsseldorf
Dela bedrijfsgebouw op het plein van ideeën in Düsseldorf.

City of Düsseldorf