Droogcabine Inspiratiesessies
Baerte de Brey
Chief International Officer
ElaadNL
blank
Boris Höltermann
Directeur
VDL Bus & Coach
blank
Edwin Renzen
Oprichter en CEO van Mobilitum en bedenker van de Stint
Mobilitum
blank
Maarten Poot
General Manager Germany / Co-founder
felyx
blank
Wim Leder
Salesmanager Babboe Pro
Babboe Pro
Droogcabine Inspiratiesessies

Nieuwe mobiliteit: kansen in Duitsland — met o.a. felyx, Stint, eLaadNL, Babboe, VDL Bus & Coach

Voertaal: Nederlands

Straat met bomen en verkeer

Mobiliteit is de laatste jaren aan flinke veranderingen onderhevig: alles moet groener, slimmer en met elkaar verbonden zijn. Nederlandse ondernemers staan bekend om hun innovativiteit en daardoor liggen er voldoende kansen op de Duitse markt. Maar welke zijn dit precies?

Tijdens deze kennissessie kijken we naar groeikansen op de Duitse mobiliteitsmarkt, waarbij verschillende onderwerpen aan bod komen. Hoe is het in Duitsland bijvoorbeeld gesteld met concepten als micromobiliteit en deelsystemen en hoe laat je deze systemen goed op elkaar aansluiten? Welke wetgeving geldt er precies in Duitsland en hoe gaan de Duitsers om met het vraagstuk van steeds belangrijker wordende laadinfrastructuur?

Dit alles en nog veel meer krijgt u uiteraard te horen van experts uit de branche en bekende Nederlandse bedrijven die uit eerste hand kunnen vertellen over hun eerste stappen in het buurland. Ook krijgt u de mogelijkheid om uw eigen vragen te stellen, zodat u na deze sessie zelfverzekerd de Duitse markt kunt betreden.

 

Tijd Programmapunt
11.15 uur Opening programma door moderator Edwin Bestebreurtje
11.20 uur Keynote Baerte de Brey
11.35 uur Paneldiscussie over nieuwe mobiliteit met Boris Höltermann, Edwin Renzen, Maarten Poot en Wim Leder
12.10 uur Afsluiting door moderator Edwin Bestebreurtje

 

Edwin Bestebreurtje is werkzaam bij FIER Automotive en modereert deze inspiratiesessie.

Baerte de Brey werkt bij Stedin, een Nederlandse DSO op het gebied van e-mobility, en is de Chief International Officer binnen ElaadNL. Baerte is verantwoordelijk voor het analyseren van het langetermijneffect van elektrische mobiliteit op de elektriciteitsnetten en helpt bij het opbouwen van een duurzame business case rond deze transitie. Dit omvat vehicle2grids, EV-storage en cyber security.

Als algemeen directeur van VDL Bus & Coach is Boris Höltermann samen met zijn team verantwoordelijk voor de verkoop en after-sales service van VDL Bus & Coach producten. Zij zijn al meer dan 30 jaar succesvol vertegenwoordigd in Duitsland en zijn momenteel de op één na grootste importeur van touringcars en bussen.

Edwin Renzen, oprichter en CEO van Mobilitum en bedenker van de Stint. Stint ontwikkelt voertuigen en vervoersconcepten als oplossing voor een gebruiksdoel, ook wel ‘purpose-built vehicles’. Hierbij nemen ze de leefbaarheid van de stad als uitgangspunt. Dit noemen ze ‘gepaste mobiliteit’. Voor Mobilitum staat de horizon gericht op Europa, beginnend met de Duitse markt. Eind 2022 verwacht Edwin de Europese toelating voor twee nieuwe Stint-voertuigen voor o.a. pakketbezorging.

Maarten Poot (1988) is een van de oprichters van felyx, een scale-up die gedeelde elektrische bromfietsen aanbiedt. De missie van felyx is om mensen met elkaar te verbinden door vlotte, groene en gedeelde ritten. Na zijn studie Financiële Economie werkte Maarten twee jaar als strategie consultant bij SparkOptimus. In 2016 richtte hij samen met Quinten Selhorst de snelgroeiende scale-up felyx op. Het bedrijf is momenteel actief in meer dan 16 steden in Nederland, België en Duitsland, met een vloot van bijna 8000 e-brommers. Tot nu toe schreven meer dan een miljoen mensen zich in voor felyx, en zij reden meer dan 50 miljoen kilometer, waarbij ze gemiddeld 86% aan CO2 bespaarden in vergelijking met andere vervoersmiddelen.

Wim Leder kwam in de fietsindustrie terecht na een carrière in informatie en communicatie. Daar leerde hij over de ontwikkeling van de “nieuwe mobiliteit”, “last mile delivery” en de grote mogelijkheden voor het gebruik van de bakfiets bij professioneel gebruik. Hij kreeg de kans om voor de fabrikant Babboe het professioneel gebruik van bakfietsen door bedrijven te helpen ontwikkelen (Babboe is een van de eerste fabrikanten van bakfietsen voor gezinnen en bedrijven). En daar werken ze nog voortdurend aan. Duitsland is al 2 jaar Babboe’s grootste markt en de ontwikkelingen voor bakfietsen in Duitsland zijn veelbelovend.

 

Oproep om je aan te melden voor de Duitslanddag