
City of Transformation
Duisburg is een stad in transitie. De DBI fungeert als service-eenheid en impulsgever voor de stad Duisburg. Via agile projectontwikkeling worden belangrijke ontwikkelingen in gang gezet. Als belangrijke industriële locatie staan onderwerpen als groene transformatie en waterstof op de projectagenda. Met een breed netwerk van partners kan Duisburg het waterstofcentrum van Europa worden. Projecten zoals de Start-up Challenge garage DU zijn net zo belangrijk als de rol van Duisburg als centraal logistiek knooppunt. Daarbij hoort de transformatie de ontwikkeling van drie innovatiegebieden op voormalige brownfields van meer dan 120 ha groot.
Marc Oliver Hänig is sinds een jaar hoofd strategische communicatie en lid van de uitgebreide directie bij de agile economische ontwikkelingsmaatschappij van zijn woonplaats Duisburg, Duisburg Business & Innovation GmbH (DBI). Hij is onder andere verantwoordelijk voor de locatiemarketing en voor alle communicatieve processen. Bij DBI richt hij zich vooral op duurzaam vastgoed, de bloeiende start-up scene, internationale uitwisseling met onder andere Nederland en alle activiteiten rondom het megathema waterstof. Als traditionele industriestad bereidt Duisburg zich met zijn innovatieve onderzoekslandschap voor om een waterstof-hotspot te worden. Eerder werkte de 50-jarige journalist, familieman, voetbalfan en Holland-vriend vier jaar bij de Funke Media Group als afdelingshoofd en daarvoor weer zeven jaar bij de krant Bild als hoofdverslaggever. Toen de metropool Ruhr in 2010 de titel Culturele Hoofdstad van Europa kreeg, was Hänig verantwoordelijk voor pers en public relations. Hij heeft zijn studies geschiedenis, politicologie en psychologie aan de universiteit van Duisburg-Essen met succes afgerond.