Vertrouwen verkoopt: Met deze 5 tips zorgt u voor meer vertrouwen in uw Duitse shop

Advertorial. Hoe meer vertrouwen een klant heeft en de gewenste producten kan vinden en een goede service krijgt, hoe waarschijnlijker het is dat er daadwerkelijk wordt aangekocht. 21% van de Duitse internetgebruikers stelt dat het ontbreken van betrouwbaarheid de reden is waarom de koop wordt afgebroken (Bron: trbo, statista 2016).
Dat benadrukt dat vertrouwen de basis is voor goede conversieratio’s. Er zijn diverse mogelijkheden om het vertrouwen in uw shop te verhogen – hoe meer uw shop aan de onderstaande punten voldoet, hoe groter de potentiële betrouwbaarheid van uw shop is.

  1.  Bereikbaarheid & Klantenservice

Vertrouwen ontstaat als bij vragen of problemen een ongecompliceerde, snelle interactie met echte mensen mogelijk is. Zorg ervoor dat u meerdere contactmogelijkheden heeft en snel reageert op de vraag of het probleem van de Duitse klant. Telefoon en e-mail zouden in elk geval beschikbaar moeten zijn, maar ook Live-Chat heeft zich vaak als een goede contactmogelijkheid bewezen.

  1. Design & Spelling

Design en taal zijn het visitekaartje van uw online shop: bij professionele uiterlijke kenmerken hoort een bij uw branche passend design en een goed geschreven tekst, zonder spelfouten.

  1. Gegevensbescherming op basis van SSL-versleuteling

De gegevens betreffende de betaling dienen via een versleutelde verbinding opgebouwd te worden, dit is per betaalmethode anders. De SSL-versleuteling dient daarbij ook zichtbaar te zijn voor de koper, bijv. via het pictogram met een hangslot op de werkbalk van de browser.

  1. Keurmerk en financiële zekerheid

Een keurmerk geeft aan dat uw online shop verregaand werd onderzocht. Als daarbij ook nog een bescherming tegen financiële onvolkomenheden wordt geboden, is het risico voor de potentiële koper gering – waardoor de kans op een daadwerkelijke koop hoger is.

  1. Beoordeling & Reputatie

De ‘social proof’ op basis van beoordelingen van andere kopers zorgt voor een aanzienlijke stijging van de waarschijnlijkheid van de koop: volgens een onderzoek uitgevoerd in 2017 door elaboratum, koopt 72% van de bezoekers van een shop alleen als er positieve beoordelingen zijn.

Zoals u ziet vertegenwoordigen de afzonderlijke punten geen hogere wiskunde – het uit het totaal ontstane vertrouwen zal zich voor u als online shop omzetten in klinkende munten.

Wilt u meer weten over het thema ‘Online verkopen in Duitsland’? Kom dan ook naar de infosessie van Trusted Shops op de Duitslanddag en lees alvast de vijf belangrijkste tips om het afbreken van online-koopprocessen te voorkomen.

 

PARTNERS