“Houd nieuwe spelers op de markt en game changers in jouw branche in de gaten”

Meneer Zijlstra, u bent met Mercedes-Benz aanwezig op de Duitslanddag in Utrecht. Waarom is het voor u belangrijk op de Duitslanddag aanwezig te zijn?

Mercedes-Benz is de uitvinder van de auto en nu al 132 jaar richtinggevend voor de industrie. Op dit moment zijn we vol bezig met de transformatie naar de volgende nieuwe fase in de automotive wereld. Een fase waarin Connectiviteit, Autonoom rijden, Shared Services en Elektrificatie (CASE) een grote rol zullen spelen.

Hoe werkt Mercedes-Benz Nederland samen met het Duitse moederbedrijf?

Heel intensief, er zijn en komen veel guidelines en tools vanuit ons hoofdkantoor in Stuttgart. Die interactie wordt ook steeds intensiever. Onze focus ligt hierbij op een optimale implementatie van alle tools. Ook werken we meer en meer in Europees verband en worden bepaalde marketingtaken ook centraal, Europees, ingevuld.

Uw workshop heeft de naam ‘van producent naar mobiliteitsaanbieder’. Kunt u kort uitleggen waarom het nodig is om die omschakeling te maken?

De hele wereld, maar met name de automotive-wereld verandert in een rap tempo. Als producent moet je continue 360 graden om je heen kijken. Wij zien voor Mercedes de noodzaak om ons te verbreden om ook op de wat langere termijn succesvol te blijven. Het bezit van een auto zal op termijn minder vanzelfsprekend zijn dan het tientallen jarenlang wel is geweest. Hier moeten we uiteraard op anticiperen en dat doen we op vele manieren. We mikken niet op een bepaalde ontwikkeling maar zorgen dat we op verschillende terreinen actief zijn om zo op tijd erbij te zijn als een bepaalde ontwikkeling een vlucht neemt.

Wat kunnen Nederlandse ondernemers leren van deze aanpak?

Iedereen moet goed de grote ontwikkelingen blijven volgen, ook in andere branches. Focus je niet alleen op de directe concurrentie maar houd ook goed nieuwe spelers op de markt en game changers in jouw branche in de gaten.

Wat is uw belangrijkste tip voor Nederlandse ondernemers die zaken willen doen in Duitsland?

Kom altijd goed voorbereid naar een afspraak en zorg ervoor dat alles wat je zegt onderbouwd kan worden met feiten.

PARTNERS