Duits essentieel voor handelsrelatie

Om succesvol zaken te doen in Duitsland blijft het voor Nederlandse ondernemers essentieel om de Duitse taal te beheersen. Engels wordt steeds belangrijker, maar is volgens de ondernemers als enige communicatietaal nog niet voldoende. Tegelijkertijd is het taalbeheersingsniveau van het Duits bij de ondernemers naar hun eigen inschatting te laag. Het blijft dus noodzakelijk om verder te werken aan de beheersing van de Duitse taal. Dit blijkt uit resultaten van een ondernemersenquête, die de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) vandaag samen met evofenedex en VNO-NCW op de Duitslanddag in Utrecht presenteerde. Rond 250 Nederlandse ondernemers zijn ondervraagd.

Duitsland sterkste handelspartner van Nederland

In 2017 jaar steeg de export van producten naar Duitsland vergeleken met het jaar ervoor in totaal met 9,1 procent naar 91,4 miljard euro. De goederenstromen tussen de beide landen werden in hun geheel intensiever, ook de totale waarde van de handel liet namelijk het afgelopen jaar een groei van 9,2 procent zien en kwam daarmee uit op 177,3 miljard euro. “Voor ons een goede reden om twee belangrijke evenementen vandaag te combineren. Het is namelijk Duitslanddag én Dag van de Duitse Taal. Dat betekent dat zowel Nederlandse ondernemers als scholieren zich richten op de mogelijkheden die Duitsland te bieden heeft”, vertelt DNHK-directeur Günter Gülker.

Duits spreken is een meerwaarde voor ondernemers

Maar welke rol speelt taal voor de handelsrelatie met de oosterburen? De resultaten van de enquête laten zien, dat ondernemers het nog steeds belangrijk vinden om Duits te spreken. “90 procent van de ondervraagden ziet beheersing van de Duitse taal als een noodzaak om succesvol te kunnen exporteren naar Duitsland”, aldus Gülker.

Engels wordt door veel Duitse ondernemers steeds verder geaccepteerd, schatten Nederlandse ondernemers in, maar toch vindt 81 procent van de ondervraagden dat Engels niet voldoende is om in Duitsland succesvol zaken te doen. “Wij zien hier een verandering. Door de steeds verdere internationalisering van goederenstromen wordt natuurlijk ook in Duitsland steeds vaker Engels gesproken. Maar vooral als het gaat om het zakendoen met het mkb horen wij vaak dat daar Duits nog steeds het beste werkt”, concludeert Gülker.

Ondanks het belang dat het spreken van Duits in hun zakenrelatie volgens Nederlandse ondernemers heeft, schat meer dan de helft van de ondervraagden de Duitse taalvaardigheid van medewerkers en collega’s als onvoldoende in. Slechts 17,8 procent denkt dat de taalkennis van goed niveau is. Een zorgelijke ontwikkeling, want zes jaar geleden schatte nog 29,5 procent van de ondervraagden de kennis als voldoende in. “Helaas horen wij ook vaker van de bedrijven die bij ons lid zijn, dat jonge werknemers het Duits niet zo goed beheersen of dat bedrijven zelfs moeite hebben om Duitstalige vacatures te vervullen. Er moet dus actie ondernomen worden en in het Nederlandse onderwijssysteem moet meer aandacht komen voor het schoolvak Duits”, zegt Gülker.

Het grootste gedeelte van de ondervraagden (86,8 procent) is er, net als bij de afgelopen editie van de enquête, van overtuigd dat ze meer omzet zouden kunnen behalen wanneer medewerkers de Duitse taal nog beter zouden beheersen. “Het blijft voor ondernemers een echt USP als ze met Duitse zakenpartners Duits kunnen praten. Het laat dan nog een andere manier van communiceren met elkaar toe die bevorderlijk kan zijn voor het zaken doen met elkaar”, zegt Günter Gülker.

Grootste Duitsland-event in Nederland

900 ondernemers, meer dan 50 sprekers en 50 bedrijven op de beursvloer, acht best-practice-verhalen, acht infosessies, negen workshops en twee livestreams met Nederlandse scholieren – dit was de Duitslanddag 2018. Tony’s Chocolonely, Belvilla, Berg Toys, Tribes en HAK Groenten – dit waren enkele voorbeelden van bedrijven die op de Duitslanddag over hun ervaringen op de Duitse markt hebben gesproken. Ook de CEO van Europa’s snelst groeiende start-up SendCloud, het digitale mediabureau Funk-e en ondernemer Jaap Schalken vertelden over de do’s en dont’s bij het zakendoen op de Duitse markt. “Door een videoverbinding hebben we de Duitslanddag met de Dag van de Duitse Taal verbonden. Onder het motto ‘scholieren vragen, experts antwoorden’, konden scholieren hun vragen aan directeuren en managers op de Duitslanddag stellen”, vertelt DNHK-directeur Gülker.

De Duitslanddag is een initiatief van de Duits-Nederlandse Handelskamer. Partner van de Duitslanddag 2018 waren ING, Euler Hermes, Mercedes, Rabobank en RVO.

PARTNERS

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de beste surfervaring mogelijk te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten